۱۳۸۹ مرداد ۶, چهارشنبه

ماهاتما گاندي

آمدند تحقيرمان كردند
آمدند انكارمان كردند
آمدند حمله كردند
آمدند غارت كردند
آمدند شكنجه دادند
آمدند كشتند...
اما در انتها ما پيروز شديم...
«مهانداس کارامچاند گاندی» در سال ۱۸۶۹(١٠ مهر ١٢٤٨) در یک خانواده هندو در گجرات هند دیده به جهان گشود. در ماه می ۱۸۸۳ در حالیکه ۱۳ سال داشت با دختری هم سن خود ازدواج نمود؛ والدینش هر دو آنها را اداره می‌کردنددر آن زمان در لندن پایتخت یک کشور امپریالیستی زندگی سختی را می‌گذراند، چرا که برای مادرش قسم یاد کرده بود از خوردن گوشت، الکل و لاقیدی جنسی احتراز نماید. اگر چه سعی می‌کرد آداب وسنن «انگلیسی» را بیاموزد - و مثلا به کلاس آموزش رقص برود -

گاندی برای وحدت میان مسلمانان و هندوهای کشورش یک ماه روزه گرفت.

از زمانی که وی مسئولیت رهبری نبرد برای آزادی و كنگره ملي هند در سال ١٩١٨(١٢٩٦) را به عهده گرفت، به عنوان نمادی ملی شناخته شد و میلیون‌ها نفر از مردم او را با لقب ماهاتما یا روح بزرگ یاد می‌کردند. هر چند که او از القاب افتخارآمیز بیزار بود ولی امروز هم همگی او را با نام ماهاتما گاندی می‌شناسند.
مردم هند از او به عنوان «پدر ملت» يا باپو (در هند به معناي پدر) ياد مي كنند.

گاندی توانست با استفاده از شیوهٔ ضدخشونت نافرمني مدني استقلال هند را از بریتانیا بگیرد. اصل ساتیاگراهای گاندی روی بسیاری از فعالان آزادیخواه نظیر دکتر مارتین لوتر‏‏‏كينگ،نلسون ماندلا و... تأثیر گذاشت.

گاندی درشرح فلسفه وشیوه زندگی خود در خود بیوگرافی نویسی اش چنین آورده :

«وقتی ناامید می‌شوم بخاطر می‌آورم که در طول تاریخ راه حق و عشق همواره پیروز بوده‌است حکمرانان و قاتلان در برهه‌ای شکست ناپذیر جلوه می‌کنند ولی درنهایت همه آنها سقوط کرده‌اند - همیشه به این واقعیت فکر کنید

«چه فرقی می‌کند که مرگ وبی خانمانی وبی سرپرستی ریشه در حکومتهای استبدادی داشته باشد یا با نام مقدس آزادی و دموکراسی ایجاد گردد ؟»

گاندی معتقد بود که اساس و شالوده هر دین را حقیقت وعشق تشکیل می‌دهد

به محض اینکه از مسیر اخلاق منحرف شویم دیگر شخصیت دینی نخواهیم داشت. در دین چیزی وجود ندارد که از چارچوب اخلاق خارج باشد. مثلا انسان نمی‌تواند دروغگو و بیرحم باشد ودرعین حال مدعی شود خدا را دردرون خویش احساس می‌کند.»

اوبعدها که با سوال آیا یک هندو بودی مواجه شد جواب داد :

«آری من یک هندو هستم. همچنین یک مسیحی یک مسلمان و یک بودایی و یهودی می‌باشم.»

گاندی دستورات این ادیان را همسو ویکسان می‌دانست.
وي درسال ١٩٤٨( ٩ بهمن ١٣٢٦) ترور شد.
منبع : ويكيپديا

۲ نظر:

Mohammadreza Ebadi گفت...

salam yassin jan .vali bimarefati ham hadi dare

Mohammadreza Ebadi گفت...

vali dar kol damet garm ba in matalebet.va bedoun pirouzi dar akhar male mast